nl:nieuwsitems:20200108_vrouwenvereniging_in_suriname

08.01.2020 Vrouwenvereniging in Suriname

In het dorpje Brownsweg, dat in het district Brokopondo in het binnenland van Suriname ligt, is, net zoals in de meeste dorpen, een vrouwenvereniging. Ze komen regelmatig samen in het dorpshuis.

Een vrouwenvereniging in een dorp draagt zorg voor de ontwikkeling in een dorp en het doorgeven van hun cultuur en normen en waarden aan de volgende generatie.
Men komt bij elkaar om verhalen over te dragen, het maken van kleding, het versieren van kalebassen met inkervingen, het maken van sieraden van o.a. zaden, etc.

Voor de mannen worden de kamisa, een lendendoek, en de bandja-kuusu, dit wordt schuin over een schouder en onder de andere oksel gedragen, gemaakt en voor de vrouwen de pangi, een doek dat zij om hun middel dragen. Deze doeken worden geborduurd met motieven die specifieke namen en betekenissen hebben. Ook stellen de vrouwen doeken samen uit verschillende stoffen. Hiervoor worden appliqué-technieken gebruikt.

Vrouwen die bedreven zijn in het maken van kleding genieten aanzien binnen hun gemeenschap en worden vaak gevraagd om hun ambacht door te geven aan de jongere generatie.

De door de vrouwen gemaakte zaken worden verkocht aan toeristen en lokale passanten.
Hiermee genereren ze een inkomen.

Stichting Corantijn helpt de vrouwen door hun naaimachines, lappen stof, garen, enz. te schenken.