nl:archief2009:20090214_interview_uitgezonden_op_de_wereldomroep

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

nl:archief2009:20090214_interview_uitgezonden_op_de_wereldomroep [29-12-2018 16:34] (huidige)
Regel 1: Regel 1:
 +====== 14.02.2009 Interview uitgezonden op de Wereldomroep ====== ​

+<​html><​div align="​center"><​strong><​font size="​3">​Suriname &​lsquo;​uit de hand gelopen hobby&​rsquo;</​font></​strong></​div><​div align="​center"><​strong><​font size="​3">&​nbsp;&​nbsp;​ </​font></​strong></​div><​div align="​center"><​strong><​font size="​3"></​font></​strong></​div><​div align="​center"></​div><​div>​Caribische redactie, 14-02-2009</​div><​div>​Klik op onderstaande link om het interview in MP3 formaat te beluisteren:</​div><​div>&​nbsp;&​nbsp;​ </​div><​div></​div><​div align="​center"><​a target="​_blank"​ href="​http://​download.omroep.nl/​rnw/​smac/​cms/​car_corantijn_20090214_44_1kHz.mp3">​Reportage van Patrica Cronie over Stichting Corantijn (8'​41&​quot;​) </​a></​div><​div align="​center">&​nbsp;&​nbsp;​ </​div><​div></​div><​div><​strong>​Stichting Corantijn verscheept jaarlijks vier containers met spullen van particulieren en instellingen naar Suriname. Teus en Clara Anbeek zijn de drijvende krachten achter Corantijn.</​strong>​ </​div><​div>&​nbsp;&​nbsp;​ </​div><​div></​div><​div>​Om de twee weken pakt het echtpaar Anbeek, samen met een groep vrijwilligers,​ spullen in die ze naar Suriname vervoeren. &​quot;​Het is een hobby die zo langzamerhand uit de hand begint te lopen&​quot;,​ aldus Teus Anbeek. Inmiddels worden er zo veel spullen ingezameld dat de schuur van 100 vierkante meter, die voor de opslag gebruikt wordt, niet meer genoeg was. In een nabijgelegen loods staan daarom de grotere spullen opgeslagen, zoals matrassen, kinderbedjes en stoelen. </​div><​p><​table cellpadding="​0"​ width="​225"​ align="​right"​ border="​0"><​tbody><​tr><​td><​div><​strong><​img height="​265"​ alt=""​ width="​199"​ src="​http://​www.stichting-corantijn.nl/​_media/​foto/​wereldomroep/​karrtana.png"​ /></​strong></​div><​div><​strong><​font size="​1">​De wenskaarten van Corantijn</​font></​strong></​div><​div><​font size="​1">​foto:​ Patrica Cronie</​font></​div></​td></​tr></​tbody></​table></​p><​div>​Behalve de spullen verkoopt Corantijn ook handgemaakte wenskaarten via de buurtsupermarkt van Jan Jongerius. Jongerius: &​quot;​Ze kwamen vragen of wij daar iets voor voelden. Het was een goed doel, dus ik dacht: &​lsquo;​we proberen het gewoon'​.&​quot;​ De supermarkt verkoopt intussen uitsluitend nog kaarten van Corantijn. &​quot;​Je moet niet altijd commercieel denken. Mensen vinden het leuk om het goede doel te steunen en we krijgen veel positieve reacties.&​quot;​ </​div><​div>&​nbsp;&​nbsp;​ </​div><​div>​De stichting probeert zoveel mogelijk in te spelen op de behoeftes in Suriname. Als ze horen dat er een tekort is aan bijvoorbeeld nachtkastjes of schoolbankjes gaan ze op zoek naar die spullen. </​div><​div>&​nbsp;&​nbsp;​ </​div><​div>​Clara Anbeek werd bij haar eerste bezoek aan Suriname in 2005 vooral gegrepen door het ontbreken basisbehoeften,​ zoals voeding en een thuis, op sommige plaatsen. &​quot;​Ik heb veel respect voor de leidinggevenden van kindertehuizen die het beste maken van de weinige beschikbare middelen.&​quot;​ </​div></​html>​