Menu Sluiten

Directe persoonlijke hulp: driewieler

In maart ontving Stichting Corantijn vanuit Suriname een aanvraag uit het dorpje Nieuw Lombé.
Nieuw Lombé ligt in het district Brokopondo aan de overkant van Klaaskreek en is ongeveer 50 kilometer verwijderd van Paramaribo. Het ligt ter hoogte van het dorp Dankbaarkondre. Om Nieuw Lombé te bereiken moet men met de boot oversteken.

Het is één van de twintigtal transmigratiedorpen die beneden het Brokopondostuwmeer zijn gesticht. De inwoners van Nieuw Lombé komen uit de verschillende stammen die vroeger op de plek van het stuwmeer woonden. Ze moesten allemaal een nieuwe start maken, en dat is ook de betekenis van de naam van het dorp: nieuwe start, nieuw begin.
Het dorp beschikt over een kerk en school.

De heer Nelius Akompa, 59 jaar oud, heeft hard een nieuwe fiets nodig.
In het verleden heeft hij een zwaar ongeluk gehad waardoor hij aan zijn linkerbeen is geopereerd.
Hij is hierdoor zodanig gehandicapt dat hij niet meer kan werken en problemen heeft met lopen.

De heer Akompa leeft alleen in een hutje en moet er dus zelf op uit om boodschappen te doen of sociale contacten aan te gaan. In het verleden heeft hij hiervoor van een andere organisatie een driewielerfiets geschonken gekregen.
Deze is echter nodig aan vervanging toe en was eigenlijk te klein voor hem.

Via een werkrelatie van een bij ons bekende rolstoelmonteur is er een passende driewielerfiets gevonden.

De heer Akompa is trots en kan zijn geluk niet op! Hij bedankt Stichting Corantijn met heel zijn hart.
Bij de overdracht waren de Kapitein van het dorp en een herder en twee priesters van de Nieuw-Apostolische Kerk, Sanredjo, Dankbaar en Goedewacht, aanwezig.

nl_NL_formal