nl:nieuwsitems:20181228_lappen_stof_schenken

28.12.2018 Lappen stof schenken, en dan?

In het depot ontvangt Stichting Corantijn regelmatig lappen, en ook kleine stukjes, stof.
Deze worden uitgezocht, opgevouwen en in plastic verpakt.
Wat wordt er eigenlijk mee gedaan?

Stichting Double Positive

Wekelijks komen hier vrouwen, die met hiv besmet zijn, samen om te handwerken. Van de lappen stof worden pangi’s gemaakt die rijkelijk van motieven en borduursel worden voorzien. Een pangi is een doek dat om de middel wordt gedragen. Bij de Surinaamse Marrons worden meisjes hiermee in de tweede helft van hun tienerjaren geïnitieerd tot volwassene. Een naaimachine komt hier goed van pas en is door ons geschonken.

Ambachtsscholen

Op ambachtsscholen krijgen de meisjes naailes en leren ze hoe ze kleding, tafelkleden, gordijnen, maar ook tassen kunnen maken. Hiervoor is materiaal nodig waar de scholen geen geld voor hebben. De lappen stof, en ook naaigaren dat Stichting Corantijn ontvangt, is heel erg welkom.

Individuele personen

Materiaal gaat ook naar vrouwenverenigingen in de dorpen in het binnenland. In Asigron maken Grace Maabo en de vrouwen van de vrouwenvereniging, met de hand, allerlei zaken van de lappen stof. Denk hierbij aan tafelkleden, pangi’s of een sprei. Als de stof aan elkaar is genaaid worden er motieven op geborduurd. Of er wordt een collage van figuren van een tegengestelde kleur stof op vastgezet. Om het naaiwerk te vergemakkelijken is een naaimachine geschonken.

Ruimt u handwerkmateriaal of uw naaimachine op? U weet ons te vinden.